Charles Leclerc, Lewis Hamilton oraz Pierre Gasly zostali zdyskwalifikowani z Grand Prix Chin. Sędziowie potwierdzili swoje decyzje.
Gdy ekipy zaczęły już pakować swój sprzęt, a kierowcy udzielili wywiadów po zakończeniu rywalizacji w GP Chin, nadeszły sensacyjne wieści z badania technicznego bolidów. Trzech kierowców stanęło przed wizją dyskwalifikacji z wyników.
W przypadku aut Charlesa Leclerca i Pierra Gasly, sędziowie wykryli brak minimalnej wagi bolidów. W obu przypadkach do spełniania regulaminowych wymagań brakowało kilograma. A to oznaczało, iż nie może być innej decyzji niż dyskwalifikacja obu aut.


Inny był powód dyskwalifikacji Lewisa Hamiltona. Deska biegnąca wzdłuż jego auta nie była po wyścigu wystarczająco szeroka – zamiast 9 milimetrów miała 8,5 mm z jednej strony i 8,6 mm z drugiej. To również oznaczało konieczność wykluczenia auta numer 44 z wyników.
W związku z tymi decyzjami nastąpiły oczywiście bardzo duże zmiany w wynikach. Na rewelacyjne 5 miejsce przesunął się Esteban Ocon, a jego kolega z zespołu, Oliver Bearman zajął 8. miejsce. To bardzo solidna zdobycz punktowa Haasa.
Większe punkty zdobyli Andrea Kimi Antonelli oraz Alex Albon. Do punktowanej 10-tki awansowali też Lance Stroll i Carlos Sainz.
Oto ostateczne wyniki GP Chin:
1 | Oscar Piastri | McLaren | |
2 | Lando Norris | McLaren | 9.748 |
3 | George Russell | Mercedes | 11.097 |
4 | Max Verstappen | Red Bull | 16.656 |
5 | Esteban Ocon | Haas | 49.969 |
6 | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 53.748 |
7 | Alex Albon | Williams | 56.321 |
8 | Oliver Bearman | Haas | 61.303 |
9 | Lance Stroll | Aston Martin | 70.204 |
10 | Carlos Sainz | Williams | 76.387 |
11 | Isack Hadjar | RB | 78.875 |
12 | Liam Lawson | Red Bull | 81.147 |
13 | Jack Doohan | Alpine | 88.401 |
14 | Gabriel Bortoleto | Sauber | 1 okr |
15 | Nico Hulkenberg | Sauber | 1 okr |
16 | Yuki Tsunoda | RB | 1 okr |
DNF | Fernando Alonso | Aston Martin | 52 okr |
DSQ | Charles Leclerc | Ferrari | |
DSQ | Lewis Hamilton | Ferrari | |
DSQ | Pierre Gasly | Alpine |
W klasyfikacji generalnej kierowców po dwóch wyścigach bardzo zaskakują przede wszystkim pozycje Alexa Albona i Lance Strolla.
1 | Lando Norris | ![]() | Mclaren Mercedes | 44 |
2 | Max Verstappen | ![]() | Red Bull Racing | 36 |
3 | George Russell | ![]() | Mercedes | 35 |
4 | Oscar Piastri | ![]() | McLaren Mercedes | 34 |
5 | Andrea Kimi Antonelli | ![]() | Mercedes | 22 |
6 | Alex Albon | ![]() | Williams Mercedes | 16 |
7 | Lance Stroll | ![]() | Aston Martin Mercedes | 10 |
8 | Esteban Ocon | ![]() | Haas | 10 |
9 | Lewis Hamilton | ![]() | Ferrari | 9 |
10 | Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | 8 |
11 | Nico Hulkenberg | ![]() | Sauber | 6 |
12 | Oliver Bearman | ![]() | Haas | 4 |
13 | Yuki Tsunoda | ![]() | Visa CashApp RB | 3 |
14 | Carlos Sainz | ![]() | Williams Mercedes | 1 |
15 | Pierre Gasly | ![]() | Alpine | 0 |
16 | Isack Hadjar | ![]() | Visa CashApp RB | 0 |
17 | Liam Lawson | ![]() | Red Bull Racing | 0 |
18 | Jack Doohan | ![]() | Alpine | 0 |
19 | Gabriel Bortoleto | ![]() | Sauber | 0 |
20 | Fernando Alonso | ![]() | Aston Martin Mercedes | 0 |
Wśród konstruktorów Williams jest przed Ferrari, ogrom punktów ma Haas.
1 | ![]() | McLaren Mercedes | 78 |
2 | ![]() | Mercedes | 57 |
3 | ![]() | RedBull Racing RBPT | 36 |
4 | ![]() | Williams Mercedes | 17 |
5 | ![]() | Ferrari | 17 |
6 | ![]() | Haas Ferrari | 14 |
7 | ![]() | Aston Martin Aramco Mercedes | 10 |
8 | ![]() | Kick F1 Team | 6 |
9 | ![]() | Visa CashApp RB | 3 |
10 | ![]() | Alpine Renault | 0 |
Miks emocji
Jeszcze przed wieściami o dyskwalifikacjach, kierowcy Ferrari podsumowali rywalizację w Chinach, zwracając uwagę na pozytywy i negatywy.
“Jest trochę frustracji po tym wyścigu bo według mnie tempo było naprawdę dobre. Z drugiej strony nie mogliśmy wykorzystać w pełni potencjału samochodu za sprawą uszkodzeń, które mieliśmy. Bardzo szkoda, iż to stało się z Lewisem, nie czułem, iż którykolwiek z nas zrobił w tej sytuacji coś źle. To kosztowało nas trochę czasu, ale tempo było bardzo dobre. Brakuje nam jeszcze tempa kwalifikacyjnego” – powiedział Leclerc po wyścigu.
“Zarządzanie kierowcami nie jest łatwe, potrafię się postawić w pozycji Lewisa. Wszyscy wiedzieli, iż mam uszkodzone przednie skrzydło, iż jest to spora strata docisku. Nie dało się jej zrekompensować. Po dwóch wyścigach nie widzę tego wszystkiego pozytywnie. Nasza strata do McLarena jest duża, zwłaszcza w kwalifikacjach. Lewisowi udało się dobrze pojechać auto w piątek, ale nasze miejsce odzwierciedlają miejsca, jakie zajęliśmy we adekwatnych kwalifikacjach. Tempo wyścigowe mamy podobne jak McLaren, nie nie da rady walczyć z nimi, o ile startujemy 3-4 pozycje z tyłu” – dodał Monakijczyk.
W gorszym humorze był Lewis Hamilton.
“Czuję się OK. Nie byłem w stanie wywalczyć wyniku, na jaki liczyłem. Potrzebowałem dobrego startu i to się udało. Potem nie byliśmy jednak szybcy. o ile chodzi o balans to po Sprincie zrobiliśmy pewne zmiany w aucie i zaczęło się ono fatalnie zachowywać. Wiele się nauczyliśmy podczas tego weekendu i to pozytywne. Oczywiście tracimy do McLarena i Mercedesa… i Verstappena, ale ciśniemy dalej” – powiedział Anglik.
Fred Vasseur zwracał uwagę na różne oblicza Ferrari w ten weekend.
“Pozytywami po tym weekendzie są wczorajsze zwycięstwo Lewisa oraz dzisiejsze tempo Charlesa. Biorąc pod uwagę uszkodzenia, jakie miał w aucie, jego tempo było mega. Charles miał oczywiście pod koniec problemy bo trudniej było mu z tymi uszkodzeniami zarządzać oponami. Ale mimo to byliśmy tylko kilka sekund za McLarenami. Lewisowi było trudniej zarządzać oponami w wyścigu i musimy zrozumieć czemu tak było bo wczoraj w Sprincie było niesamowicie dobrze. W Japonii możemy zobaczyć inny obraz rywalizacji. To Lewis zaproponował zamianę pozycji” – powiedział Fred Vasseur w rozmowie z Eleven Sports.
fot. Scuderia Ferrari Press Office