Nowy szef STI o powrocie Subaru do WRC: To część moich planów

2 tygodni temu

Od kwietnia STI (Subaru Tecnica International), czyli departament odpowiedzialny za opracowywanie sportowych podzespołów w Subaru, ma nowego szefa. Hiromi Tamou, który zastąpił na stanowisku Yasuo Hiraokę udzielił interesującego wywiadu japońskiemu Subaru Motorsport Magazine. Padły w nim deklaracje, które jasno pokazują, iż Subaru z STI chcą przywrócić markę do Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC).

Fani tęsknią za Subaru w WRC

Subaru jest doskonałym przykładem tego, jak udział w WRC może wypromować producenta. Oczywiście było to w latach 90′ XX w., gdy rajdy samochodowe cieszyły się dużym zainteresowaniem. kooperacja oddziału STI oraz brytyjskiego tunera Prodrive doprowadziła do stworzenia wyczynowego Subaru Legacy, a następnie kolejne ewolucje modelu Subaru Impreza.

Subaru stało się ikoną WRC w latach 90′ XX w. // fot. Subaru World Rally Team

Szereg sukcesów czy spektakularna jazda kierowców z Colinem McRae na czele, doprowadziły do tego, iż Subaru stało się ikoną WRC. Jednak globalny kryzys finansowy z końca pierwszej dekady XXI w. zmusił Subaru do likwidacji fabrycznego programu w rajdach w 2008 r. Od tamtego czasu fani marzą o powrocie marki spod znaku plejad do WRC. Przez kilkanaście lat tematu nie było jednak w ogóle na tapecie.

Szef STI widzi Subaru z powrotem w WRC

Choć w przestrzeni medialnej nie brakowało wielu plotek na ten temat, to jeszcze nigdy powrót nie wydawał się tak realny. Wszystko dlatego, iż w końcu na temat zaangażowania w WRC wypowiedział się ktoś z Subaru. Fragment wywiadu przetłumaczyła z japońskiego australijska redakcja serwisu Drive.

Powrót Subaru do WRC wydaje się już naprawdę realny. // fot. Subaru

„To wspaniała możliwość” – powiedział Hiromi Tamou, nowy szef STI o ewentualny come back do WRC. „[W mojej głowie jest to już część] moich planów na przyszłość dla marki STI. Jest to bardzo ważne dla Subaru i jego fanów na całym świecie. W nadchodzących miesiącach będziemy mieć spotkanie z zarządem i podejmiemy decyzję” – powiedział menedżer.

To istotny sygnał, zwłaszcza dla zaangażowanych producentów w WRC. Mistrzostwa świata przechodzą kryzys i w tej chwili ważą się losy przyszłych regulacji. Od 2025 r. mają zniknąć układy hybrydowe, choć obecne zespoły apelują do FIA o utrzymanie obowiązujących przepisów Rally1 jeszcze przez 2 lata.

Elektryczna rajdówka Subaru też jest możliwa

Co będzie od 2027 r.? Jest to sprawa otwarta, a dla przyciągnięcia ekip fabrycznych rozważa się choćby stworzenie kategorii dla rajdówek z napędem elektrycznym. Inspiracją do tego są przepisy obowiązujące, np. w Rajdzie Dakar. Tam możliwa jest rywalizacja różnych technologii w ramach jedej kategorii z regulacją osiągów. Co ciekawe, choćby elektryczne WRC jest w kręgu zainteresowań STI.

Nowy szef STI zapowiedział, iż niedługo zarząd Subaru podejmie decyzję ws. ewentualnego powrotu do WRC. // fot. Subaru

„Niezależnie od źródła napędu, gdy masz już samochód jako narzędzie w swoich rękach, to chcesz rywalizować” – przyznaje Hiromi Tamou. „To ludzki instynkt. Innymi słowy, sporty motorowe będą istnieć zawsze. Dopóki tak będzie, STI przez cały czas chce generować entuzjazm” – zapowiada.

Subaru jest marką, która jest mocno kuszona do powrotu do WRC także przez inne podmioty. Chodzi zwłaszcza o Toyotę, która jest ważnym udziałowcem Subaru. Były prezes Akio Toyoda, w tej chwili doradca zarządu przyznawał, iż chce przywrócenia tej marki do mistrzostw świata. Swego czasu Tommi Makinen sugerował, iż gdyby FIA umożliwiła homologację z silnikiem innego producenta, to Subaru prawdopodobnie łatwiej byłoby wrócić do sportu, np. z jednostką Toyoty. Także szef FIA, Mohammed Ben Sulayem przyznał publicznie, iż rozmowy z Subaru o WRC są faktycznie prowadzone.

Idź do oryginalnego materiału