Po długiej przerwie przystępujemy do 4. rundy sezonu 2023. Na Grand Prix Azerbejdżanu wiele ekip przywiezie pierwsze większe poprawki. Będziemy również testować nowy format weekendu ze sprintem. Zapraszam do przeczytania zapowiedzi!
*W tym wpisie nie ma reklam w treści dzięki osiągnięciu celu Waszego wsparcia na Tipo. Podziękowania dla archetype, MarcinO, Tsopni i dzyndzelek. Nowy cel ustawiony tutaj.
Harmonogram
Czwartek, 27 kwietnia
godz. 12:30 – Konferencje prasowe kierowców
Piątek, 28 kwietnia
godz. 09:05 – 09:50 – Trening F2
godz. 11:30 – 12:30 – Pierwszy trening F1
godz. 13:00 – 13:30 – Kwalifikacje F2
godz. 13:00 – 14:00 – Konferencja prasowa
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje F1
Sobota, 29 kwietnia
godz. 10:30 – 11:00 – Sprint Shootout (kwalifikacje do Sprintu)
godz. 13:15 – 14:05 – Pierwszy wyścig F2
godz. 15:30 – 16:00 – Sprint F1
godz. 16:00 – 16:30 – Ceremonia dekoracji zwycięzców sprintu
godz. 16:00 – 17:00 – Konferencja prasowa
Niedziela, 30 kwietnia
godz. 09:35 – 10:40 – Drugi wyścig F2
godz. 11:00 – 11:30 – Parada kierowców
godz. 13:00 – 15:00 – Wyścig F1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł. Zakupicie je tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €5.99 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj. Warto przeczytać, o ile ktoś się jeszcze zastanawia.
Występy Kubicy
Robert Kubica tylko raz startował w Baku. Jego występ przypominam tutaj.
O torze
Grand Prix Azerbejdżanu rozgrywane jest oczywiście na torze ulicznym w Baku. Jest to tor „lewy”, a zatem jeździ się w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Okrążenie liczy aż 6003 metry, a najdłuższa prosta ma ponad 1/3 tego dystansu – 2,2 kilometra. Maksymalna prędkość osiągana na torze to aż 378 kilometrów na godzinę, a średnia prędkość podczas okrążenia to 202 km/h.
Wymaga on małego lub średniego poziomy przyczepności aerodynamicznej i średniego chłodzenia. Podczas jednego kółka kierowcy zużywają 2,05 kg paliwa, a przez 55% okrążenia jadą z gazem wciśniętym „do dechy”.
Baku Interiational Street Circuit, choć gości Formułę 1 od niedawna, już zdążył zaskarbić sobie sympatię kibiców na całym świecie, którzy tej właśnie Grand Prix przypisują łatkę najbardziej nieprzewidywalnego wyścigu w kalendarzu. W ostatnich edycjach, każdorazowo na podium stawał ktoś, kogo nie spodziewano się w tym miejscu – Lance Strol w 2017 roku i Sergio Perez w 2018. Śmiało można więc powiedzieć, iż wyścig w Baku rokrocznie trzyma w napięciu do ostatnich chwil…
Autorem rekordowego okrążenia podczas Grand Prix Azerbejdżanu jest Charles Leclerc ze Scuderii Ferrari. Monakijczyk czas 1:43.009 ustanowił w trakcie wyścigu w 2019 roku. W takcie weekendu wyścigowego, najlepszym uzyskanym czasem może pochwalić się Lewis Hamilton z Mercedesa – 1:40.495.
Jest to tor, na którym osiąga się jedne z najwyższych prędkości w kalendarzu. Rekord to 378 km/h.
Więcej statystyk wyścigów rozgrywanych w Baku znajdziecie tutaj.
Opony
Na GP Azerbejdżanu Pirelli zdecydowało się na przywiezienie pośredni zestaw swoich mieszanek. Kierowcy będą mieli do dyspozycji opony C2, C3 i C4.
Sędziowie
Dyrektorem wyścigu ponownie będzie Niels Wittich, oto sędziowie tego wyścigu:
Pogoda
Szanse na deszcz raczej niewielkie, będzie ciepło.
Poprzednio…
Ubiegłoroczny wyścig padł łupem Maxa Verstappena. Z pole position startował Charles Leclerc.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 69 | |
2 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 54 | |
3 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 45 | |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 38 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 20 | |
6 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 20 | |
7 | George Russell | Mercedes | 18 | |
8 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 8 | |
9 | Charles Leclerc | Ferrari | 6 | |
10 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 6 | |
11 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo Racing | 4 | |
12 | Pierre Gasly | Alpine | 4 | |
13 | Esteban Ocon | Alpine | 4 | |
14 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 4 | |
15 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 2 | |
16 | Alex Albon | Williams Mercedes | 1 | |
17 | Kevin Magnussen | Haas | 1 | |
18 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 1 | |
19 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | |
20 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | RedBull Racing RBPT | 123 | |
2 | Aston Martin Aramco Mercedes | 65 | |
3 | Mercedes | 56 | |
4 | Ferrari | 26 | |
5 | McLaren Mercedes | 12 | |
6 | Alpine Renault | 8 | |
7 | Haas Ferrari | 7 | |
8 | Alfa Romeo Ferrari | 6 | |
9 | Williams Mercedes | 1 | |
10 | AlphaTauri RBPT | 1 |
Punkty karne:
Pierre Gasly | 10 | 22/05/23 - 2 pkt | |
Lance Stroll | 8 | 09/04/23 - 2 pkt | |
Daniel Ricciardo | 7 | ||
Fernando Alonso | 6 | 08/05/23 - 3 pkt | |
Alexander Albon | 5 | ||
Nicholas Latifi | 5 | 12/06/23 - 1 pkt | |
Yuki Tsunoda | 4 | 03/07/23 - 2 pkt | |
George Russell | 4 | 10/07/23 - 2 pkt | |
Esteban Ocon | 3 | ||
Guanyu Zhou | 3 | ||
Kevin Magnussen | 3 | 08/05/23 - 2 pkt | |
Lando Norris | 3 | 10/07/23 - 1 pkt | |
Mick Schumacher | 3 | 23/10/23 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 13/11/23 - 2 pkt | |
Sebastian Vettel | 2 | 10/07/23 - 1pkt | |
Sergio Perez | 2 | 02/10/23 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Charles Leclerc | 1 | 09/10/23 - 1 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika
Max Verstappen | Red Bull Racing | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 1 | 1 | 1 | 1 | 3!!! | 3!!! | 1 | |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Lance Stroll | Aston Martin | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
George Russell | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3!!! | 1 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Pierre Gasly | Alpine | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Esteban Ocon | Alpine | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Alexander Albon | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Logan Sargeant | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Nyck de Vries | AlphaTauri | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Nico Hulkenberg | Haas F1 Team | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Lando Norris | McLaren | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | |
Oscar Piastri | McLaren | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |