Najważniejsze zasady wyścigu 24h Le Mans

1 dzień temu

Aby lepiej śledziło się nam zaczynającą się dziś rywalizację w 24h Le Mans, zapraszam do przeczytania skrótu najważniejszych zasad rozgrywania tego wyścigu. Poniżej dowiecie się o tym jakie auta jadą, na jakich zasadach, kiedy i jak mogą robić pit-stopy, co mogą naprawiać, jakie flagi mogą otrzymać i co muszą zrobić, by zostać sklasyfikowanym w wyścigu.

Auta

Do tegorocznego wyścigu przystąpią 62 zespoły w 3 kategoriach:
– Hypercar – 21 aut
– LMP2 – 17 aut
– LMGTE – 24 auta

Auta pomiędzy poszczególnymi klasami muszą się przepuszczać i obowiązują niebieskie flagi, ale przepisy dla dublowanych nie są tak restrykcyjne jak np. w F1 i to bardziej na dublującym ciąży obowiązek wybrania dobrego miejsca do wyprzedzania. Wolniejsze auto nie musi zmieniać toru jazdy by przepuszczać szybszy samochód.

W kategorii LMP2 nie obowiązuje Balance of Performance, jest on jednak w Hypercarach. Osiągi samochodów są zrównywane poprzez wagę oraz maksymalne zużycie energii. O tym, jakie BoP ustalono na tegoroczną edycję, przeczytacie tutaj.

Kierowcy

Każdy z zespołów musi składać się z minimum 2 kierowców, ale wszystkie jadą z trzema zawodnikami. Każdy zespół LMP2 musi mieć przynajmniej jednego kierowcę, posiadającego kategorię brązową lub srebrną, zgodnie z kategoryzacją FIA.

Kierowca nie może jechać w trakcie 24-godzinnego wyścigu mniej niż 6 godzin, ale nie może przekroczyć 14 godzin jazdy. Dodatkowo, kierowca nie może przejechać więcej niż 4 godzin w trakcie 6-godzinnego okresu mierzonego w dowolnym momencie wyścigu. Do tego czasu nie wlicza się czas spędzony w boksach gdy auto jest zatrzymane.

Jest jeszcze kwestia temperatur. o ile w aucie nie ma klimatyzacji, a średnia temperatura w ciągu 80 minut przekracza 32 stopnie, to kierowca nie może jechać dłużej niż te 80 minut.

Opony

Kierowcy w Hypercarach jadą na oponach Michelin. Mają oni dostępne 3 mieszanki na suchą nawierzchnię – miękką, pośrednią i twardą oraz opony deszczowe. Załogi LMP2 mają do swojej dyspozycji 56 opon na cały wyścig. Nie muszą one zmieniać wszystkich 4 podczas jednego pit-stopu, mogą 1, 2, 3 lub 4. Załogi LMP2 mają 14 kompletów opon do wykorzystania – nie ma tu różnych rodzajów mieszanek.

Na treningi zespoły hypercar dostaną po 24 opony. o ile dana ekipa awansuje do finałowej sesji hyperpole, otrzyma 8 najbardziej miękkich opon. W wyścigu zespoły mogą użyć 56 opon.

Od ubiegłego sezonu podczas 24h Le Mans nie można używać koców grzewczych.

Kwalifikacje

Zostaną one rozegrane już w środę. Najpierw swoje kwalifikacje wspólnie pojadą kategorie LMP2 i LMGT3. Potem wyjadą hypercary.

15 najlepszych ekip z kwalifikacji awansuje do środowej sesji Hyperpole 1. W niej toczy się walka o awans do Hyperpole 2 – tam miejsc jest tylko 10. To właśnie w sesji Hyperpole 2 rozstrzygać będą się losy pole position w poszczególnych klasach. LMP2 i LMGT3 mają wspólne sesje hyperpole.

Start

Jest to start lotny poprzedzony jednym okrążeniem za samochodem bezpieczeństwa. Gdy ten zjeżdża wszyscy kierowcy jadą na swojej pozycji w dwóch rzędach, a gdy zapalą się zielone światła, rozpoczyna się wyścig.

W wyjątkowych warunkach start może odbyć się za samochodem bezpieczeństwa. Podobnie odbywa się restart wyścigu po czerwonej fladze.

Pit-stopy

Ograniczenie prędkości w alei serwisowej wynosi 60 km/h. Aby dokonać pit-stopu kierowca musi zatrzymać się przed garażem i wyłączyć silnik zanim dojdzie do jakiejkolwiek interwencji mechaników. Mogą oni dotankowywać auto i zmieniać opony w tym samym czasie, ale nie mogą wtedy przeprowadzać żadnych, choćby najmniejszych napraw. Można ich dokonywać jedynie w garażu.

Przy samochodzie może pracować maksymalnie 4 mechaników, a o ile potrzebna jest ich większa liczba, istnieje konieczność wepchnięcia auta do garażu. Kierowca wysiadający ze swojej zmiany może pomóc zawodnikowi wsiadającemu w zapięciu pasów i usadowieniu się w kokpicie.

W trakcie wyścigu zabronione jest wymienianie: silnika, skrzyni biegów i nadwozia. Każda uniemożliwiająca jazdę awaria któregokolwiek z tych elementów kończy rywalizację danej ekipy.

Flagi/neutralizacje

W przypadku wystąpienia zagrożenia na torze istnieje kilka sposobów by zwiększyć bezpieczeństwo. Podstawowym jest żółta flaga, ale ona rzadko w przypadku Le Mans wystarcza.

Slow zone

W przypadku mniejszego incydentu lub zepsutego samochodu, który stoi na poboczu i nie stwarza zagrożenia dla innych kierowców, dyrekcja wyścigu może wyznaczyć tzw. Slow Zone, w którym prędkość musi zostać ograniczona do 80 km/h. W takiej strefie nie wolno wyprzedzać. We wszystkich innych częściach toru rywalizacja może toczyć się normalnie. Cały tor podzielony jest na 35 stref, liczących od 300 do 500 metrów. W trakcie slow zone można zjeżdżać do boksów.

Full Course Yellow

W przypadku większych zagrożeń lub konieczności naprawy barier lub uprzątnięcia fragmentów aut, może zostać wprowadzone ograniczenie prędkości do 80 km/h na całym torze. Wyprzedzanie jest oczywiście zabronione.

W czasie FCY można zjeżdżać do alei serwisowej na tankowanie/zmianę opon/zmianę kierowców, ale nie wolno wtedy odbywać kar.

VSC

W tym sezonie dyrektor wyścigu może zarządzić wirtualną neutralizację, która poprzedza wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Zasada jest taka, iż po VSC automatycznie następuje samochód bezpieczeństwa, chyba iż dyrektor wyścigu uzna inaczej. Może też bezpośrednio – bez VSC – zarządzić wyjazd safety cara. Po jej zarządzeniu wszystkie auta muszą zwolnić do 80 km/h. Auta muszą ustawić się w jednej linii, wyprzedzanie jest oczywiście zabronione. Można zjeżdżać do alei serwisowej tak, jak podczas Full Course Yellow.

Samochód bezpieczeństwa

Jeżeli jest taka konieczność, na tor wyjeżdżają 3 samochody bezpieczeństwa w różnych miejscach toru – niezależnie od tego, gdzie jest lider. Auta muszą ustawić się za samochodem bezpieczeństwa, zabronione jest wyprzedzanie. Nie można zostawiać przerwy dłuższej niż 5 długości auta.

Gdy zagrożenie na torze minie, dyrektor wyścigu zarządza “pass around” gdy wszystkie auta mające za sobą lidera, mogą przyspieszyć, wyprzedzić samochód bezpieczeństwa i ustawić się na końcu stawki.

Podczas samochodu bezpieczeństwa nie można zjeżdżać do boksów, chyba iż w danym aucie kończy się paliwo. Wówczas kierowca może zjechać na tzw. “splash” czyli 5-sekundowe tankowanie, które pozwoli na kontynuację jazdy. Uczestnicy mogą również wymienić uszkodzone opony.

Jeżeli ktoś był już w alei serwisowej i został zatrzymany przez czerwone światło na jej końcu, wówczas musi odczekać aż wszystkie 3 samochody bezpieczeństwa i wszyscy uczestnicy miną wyjazd z boksów. Wówczas światło zmienia się na zielone i można opuścić boksy.

Czerwona flaga

Wyścig może też zostać przerwany w przypadku dużego niebezpieczeństwa na torze, jego blokady lub konieczności pilnej interwencji służb. Dzieje się tak również w przypadku ekstremalnych okoliczności pogodowych. Po wprowadzeniu czerwonej flagi ekipy nie mogą się wyprzedzać i muszą podjechać do wyznaczonej strefy gdzie gaszą samochody.

Inne flagi

Co znaczą zielona, żółta, niebieska czy ta w szachownicę wiecie. A co z innymi?

– żółto-czerwona – “flaga olejowa” oznaczająca bardzo śliski fragment toru przed kierowcą

– czarna z pomarańczowym kółkiem – kierowca, któremu jest pokazywana, musi zjechać do boksów na naprawy

– czarno – biała – ostrzeżenie dla kierowcy za niesportowe zachowanie

– czarna flaga – dyskwalifikacja danego kierowcy

Kary

Repertuar wykroczeń, za które można dostać karę jest bardzo szeroki i dotyczy zarówno zachowań na torze wobec innych uczestników, przekraczania linii, prędkości, czasu, pit-stopów czy regulaminu technicznego.

Mogą to być kary czasowe, przejazdu przez boksy, stop and go czy dyskwalifikacji.

Co ważne, kary stop & go odbywa się nie przy swoim garażu a w specjalnie wyznaczonej strefie.

Sklasyfikowanie

Obowiązują tu nieco inne zasady niż np. w Formule 1. Aby samochód był sklasyfikowany musi:

– przejechać linię mety, gdy pokazywana jest flaga w szachownicę. Może się zatem zdarzyć tak, iż mający dużą przewagę lider odpada na ostatnim okrążeniu i nie jest sklasyfikowany mimo iż przejedzie więcej okrążeń niż zwycięzca.

– przejechać minimum 70% dystansu pokonanego przez zwycięzcę klasyfikacji generalnej

– ukończyć ostatnie okrążenie w czasie nie dłuższym niż 6 minut – tu jednak po dramacie Toyoty z 2016 roku złagodzono przepisy i w tej chwili sędziowie mogą przyznać “tylko” karę za przekroczenie tego czasu. Toyota minęła linię mety ale w czasie dłuższym niż 6 minut i nie została sklasyfikowana.

Dodatkowo zabronione jest zatrzymywanie się przed metą by “poczekać” na flagę.

Nawet o ile auto nie wróci w trakcie wyścigu do boksów o własnych siłach na naprawy, może po naprawieniu wrócić do jazdy.

Punkty

Punkty do klasyfikacji WEC (bo przecież Le Mans jest rundą Długodystansowych Mistrzostw Świata) mogą zdobywać tylko ekipy zgłoszone do tej serii, a zespoły występujące gościnnie nie “zabierają” im punktów do klasyfikacji generalnej.

Team orders są jednak możliwe i nie jest wykluczone iż któryś zespół użyje ich by dać przewagę strategiczną jednemu z samochodów.

Punkty za 24h Le Mans są podwójne dla ekip, a zatem ekipy otrzymują do klasyfikacji 50-36-30-24-20-16-12-8-4 i 2 punkty. Dodatkowo zespół, który został sklasyfikowany otrzymuje 1 punkt.

Idź do oryginalnego materiału