
W najbliższy weekend (24–25 maja) Puławy i okolice staną się rajdowym centrum Polski. Druga runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2025 – Rajd Nadwiślański – zgromadzi krajową czołówkę, która zmierzy się na 11 asfaltowych odcinkach specjalnych o łącznej długości blisko 153 kilometrów. W zawodach udział weźmie łącznie 88 załóg.
Rajd Nadwiślański to wydarzenie dobrze znane kibicom i uczestnikom RSMP. Po raz pierwszy rozegrany został w 2013 roku jako runda Rajdowego Pucharu Polski, a rok później dołączył do kalendarza RSMP. Po przerwach spowodowanych pandemią COVID-19, rajd powrócił do mistrzostw w 2024 roku. Tegoroczna edycja to jego dziewiąta odsłona w randze rundy RSMP.
Co, gdzie i kiedy?
Zawody odbędą się w dniach 24-25 maja. Bazę rajdu i park serwisowy ponownie gościć będzie nowoczesna hala widowiskowo-sportowa w Puławach. Przedsmakiem sportowej rywalizacji będzie odcinek testowy. Przedrajdową rozgrzewkę zaplanowano w miejscowości Kaleń, wykorzystując nieco ponad 5-kilometrowy fragment oesu Kurów. Odcinek testowy będzie do dyspozycji załóg w sobotę, 24 maja, od 7:30 do 10:30.
Rywalizacja ruszy w sobotę, 24 maja o godz. 13:30 z Rynku w Urzędowie. Na sobotę (24 maja) zaplanowano pięć odcinków specjalnych: dwie pętle z próbami w miejscowościach Józefów (11,83 km) i Urzędów (16,45 km) oraz widowiskowy odcinek w centrum Puław (2,6 km). Łączny dystans sobotnich oesów to 59,16 km.
W sobotę rajdowe samochody i zawodników będzie można zobaczyć także podczas oddalonego serwisu w Kraśniku (od 15:35), zlokalizowanego przy Zakładach Metalowych (ul. Fabryczna). 30-minutową przerwę przewidziano po dwóch pierwszych odcinkach specjalnych.
Drugi etap tegorocznego Rajdu Nadwiślańskiego to trzy odcinki specjalne. Na każdym z nich rajdowe załogi mają się pojawić dwukrotnie. Niedzielna część zawodów rozpocznie się od najdłuższej próby w harmonogramie, a więc oesu Wilków, liczącego 18,65 km (od 8:15). Wytyczono go niemal identycznie, jak w latach 2024 i 2021, ale z jedną istotną różnicą – tym razem zawodnicy pokonają go w odwrotnym kierunku – z północy na południe.
Zmianę kierunku jazdy wprowadzono również na trasie oesu Zakrzów (11,25 km, od 9:00). Pętlę zakończy starcie na odcinku specjalnym Kurów, który nie tylko będzie odwrócony, ale także nieco wydłużony względem poprzedniej edycji Rajdu Nadwiślańskiego (17 km, od 10:35).
Na 11:45 zaplanowano 30-minutowy serwis w Puławach, po którym załogi ponownie zmierzą się na trzech wspomnianych odcinkach specjalnych (odpowiednio od 13:05, 13:50 i 15:25). Drugi przejazd próby w Kurowie będzie rozegrany jako Power Stage, a więc dodatkowo punktowany oes. Pięć najszybszych załóg na tym oesie zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw.
Ceremonia zakończenia zawodów i wręczenia pucharów – od 16:35 przy hali widowiskowo-sportowej w Puławach.
Łącznie trasa rajdu liczy 503 km, z czego 152,96 km (30,3 proc.) to dystans prób sportowych.
Czołówka RSMP i walka o punkty
Na liście zgłoszeń drugiej rundy RSMP znalazło się 41 załóg. Oprócz tego w Puławach pojawią się również 22 duety uczestniczące w mistrzostwach historycznych (Millers Oils HRSMP). Stawkę uzupełnia 25 załóg rywalizujących w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa – cyklu rajdów okręgowych. Rajd Nadwiślański stanowi drugą rundę tej serii.
Z pierwszym numerem startowym na trasę ruszą Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2) – zwycięzcy 53. Rajdu Świdnickiego – inauguracyjnej rundy sezonu. Dla Matulki będzie to pierwsza w karierze runda krajowego czempionatu, do której przystąpi jako lider punktacji mistrzostw.
– Wchodzimy w bardzo intensywny fragment sezonu. Tempo, które budujemy od pierwszego startu, naprawdę nas cieszy i pomaga w nabieraniu pewności siebie. Przed nami śliskie i nierówne drogi, które potrafią zaskoczyć choćby najbardziej doświadczonych zawodników. czasu w przestawienie się z szutru na asfalt nie jest dużo, ale na tej nawierzchni mamy w aucie Rally2 przejechanych zdecydowanie więcej kilometrów, dlatego jestem dobrej myśli. Niezmiennie dziękuję wszystkim za wsparcie i liczę, iż podczas Rajdu Nadwiślańskiego również będziecie trzymać za nas kciuki! – powiedział Jakub Matulka, który dwa tygodnie temu wziął udział w szutrowym Rajdzie Węgier, drugiej odsłonie walki w mistrzostwach Europy (FIA ERC).
Dwójkę od organizatorów otrzymali wiceliderzy tabeli – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2). Grzyb – trzykrotny mistrz Polski – ma na swoim koncie dwa triumfy w Rajdzie Nadwiślańskim. Trzecie zwycięstwo da mu miano samodzielnego rekordzisty zawodów.
O swój drugi triumf na Lubelszczyźnie, ale pierwszy w ramach RSMP, powalczą bracia Jarek i Marcin Szejowie (nr 3, Skoda Fabia RS Rally2). Aktualni mistrzowie Polski wygrali pierwszą edycję Rajdu Nadwiślańskiego, który w 2013 roku był częścią kalendarza Rajdowego Pucharu Polski.
Na liście zgłoszeń są jeszcze cztery duety w samochodach Rally2, a więc najbardziej zaawansowanych i najszybszych konstrukcjach dopuszczonych do startów w Polsce. Takimi rajdówkami dysponować będą załogi: Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2), Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo), Zbigniew Gabryś/Daniel Dymurski (Skoda Fabia RS Rally2) oraz Jakub Brzeziński/Jakub Gerber (Citroen C3 Rally2). Brzeziński to jedyny kierowca – oprócz Grzyba – mający na swoim koncie dwa zwycięstwa w Rajdzie Nadwiślańskim.
Przed drugą rundą RSMP 2025 pierwszą piątkę punktacji tworzą Matulka/Syty (33 pkt), Grzyb/Binięda (26 pkt), Szeja/Szeja (25 pkt), Kołtun/Pleskot (23 pkt) oraz Brzeziński/Gerber (19 pkt). W jednym rajdzie do zdobycia jest maksymalnie 35 punktów – 30 za zwycięstwo oraz pięć za najlepszy czas na Power Stage – finałowym odcinku specjalnym.
Bogata stawka w klasie 2WD i Rally3
Rywalizacja w rundach RSMP to także zmagania w klasach. Zawodnicy powalczą m.in. o triumf wśród załóg dysponujących samochodami z napędem na jedną oś (2WD). Z 41 duetów zgłoszonych do rundy RSMP, 27 załóg pojedzie „ośkami”.
W tej kategorii na czele klasyfikacji sezonu są Marcin Górny i Mateusz Martynek (Peugeot 208 Rally4), którzy mają na koncie 35 pkt. W Puławach zmierzą się z nimi m.in. Marek Mularczyk i Krzysztof Marczewski (Citroen DS3 R3T, 28 pkt), Paweł Hurko z Jarosławem Janaszem (Ford Fiesta R200, 22 pkt), Michał Anaszkiewicz i Marcin Borycki (Honda CR-Z, 19 pkt) oraz Piotr Piesko, pilotowany przez Mateusza Kacprzaka (Peugeot 208 R2, 17 pkt).
Pięć duetów w samochodach Rally3 powalczy w klasie 3. Prowadzenia w tabeli bronić będą Michał Chorbiński z Adamem Chrzanowskim (Renault Clio Rally3, 35 pkt). W odniesieniu drugiego z rzędu zwycięstwa w klasie 3 przeszkodzić im spróbują: Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski, Adrian Łabuda i Michał Kusnierz, Jakub Ulanowski z Patrykiem Kielarem oraz Tadeusz Bieńko i Szymon Marciniak (wszystkie załogi w Fordach Fiesta Rally3).
Do klasy NAT2 zgłoszono dwa samochody, jeden w NAT3, sześć w NAT4. Na trasę Rajdu Nadwiślańskiego wyjedzie także osiem załóg z klasy RN1, trzy z RN2 oraz cztery z RN4.
Ceremonia zakończenia rajdu i wręczenie pucharów odbędzie się w niedzielę, 25 maja o godz. 16:35 przed halą widowiskowo-sportową w Puławach.