Milionowe korzyści dzięki organizacji największych maratonów na świecie

10 miesięcy temu
Zdjęcie: new york


Największe maratony na świecie to dziś coś więcej niż same zawody w wymiarze sportowym. To całe spektakle o zasięgu globalnym, które co roku przykuwają uwagę całego świata. Ich wpływ odbija się wymiernym echem w społecznościach, pozostawiając wiele korzyści gospodarczych i turystycznych.

Korzyści gospodarcze

Jednym z największych maratonów na świecie jest Berlin Marathon, gdzie co roku zjeżdżają dziesiątki tysięcy biegaczy, a transmisja z biegu przyciąga miliony kibiców. W tym roku w wydarzeniu wzięło udział 47912 biegaczy ze 156 państw z całego świata, a organizatorzy podali, iż ich wydarzenie przyniosło bezpośrednie i pośrednie korzyści finansowe w wysokości 380 milionów euro.

Podczas maratońskiego weekendu hotele, restauracje, usługi transportowe i różne inne firmy odnotowują skokowy wzrost przychodów. Napływ turystów oznacza wzrost możliwości zatrudnienia dla Berlińczyków – ponad 10000 osób znajduje pracę bezpośrednio lub pośrednio związaną z maratonem. Dotyczy to wolontariuszy, pracowników ochrony i służb, którzy pomagają w organizacji tego kolosalnego wydarzenia.

Swoje wyliczenia podał też maraton w Madrycie, który szacuje, iż pozytywny wpływ gospodarczy, spowodowany biegiem, przekroczył 48 milionów euro. Ostatnia edycja Marathon de Madrid zgromadziła łącznie 34600 biegaczy na trzech dystansach. Wśród 2751 z nich przeprowadzono badanie, które pokazało, iż kluczem do sukcesu było umiędzynarodowienie imprezy. Aż 19,18% osób to biegacze przybyli z zagranicy, którzy są bardziej skłonni do wydawania pieniędzy. Przyjezdni pozostają w stolicy Hiszpanii średnio 4 dni, wydając prawie 679 euro na osobę. Dla porównania lokalni biegacze pozostają w mieście średnio 1,6 dnia, wydając 201 euro na osobę.

Wydatek się mnoży, bo 29% obcokrajowców podróżowało w towarzystwie jednej osoby, 32% w trzy osoby, a prawie 20% podróżowało do Madrytu z co najmniej sześcioma osobami towarzyszącymi. Sektorem, który najbardziej skorzystał na organizacji 45. edycji Zurich Rock 'n’ Roll Running Series w Madrycie, była oczywiście branża hotelarsko-gastronomiczna. Średnie wydatki każdego zagranicznego biegacza na nocleg w stolicy Hiszpanii wyniosły 304 euro, do tego 188 euro na jedzenie i napoje, a około 35 euro na transport plus kolejne 144 euro na wypoczynek, rozrywkę i zakupy. W sumie średnio biegacze wydawali około 162 euro dziennie. Daje to bezpośrednią korzyść dla budżetu Madrytu w kwocie 22,6 mln euro.

Organizatorzy ostatnio rozegranego maratonu w Walencji obliczyli natomiast, iż biegacze zostawiają w ich mieście w czasie biegowego weekendu aż 27 milionów euro. Ich szacunki mówią, iż średnio jedna osoba wydaje 137 euro na dzień.

Wpływ turystyki

Badanie maratonu w Madrycie dostarczyło danych wykraczających poza dane ekonomiczne, pokazując jednocześnie bardzo pozytywny wpływ na turystykę. Na przykład 75% badanych stwierdziło, iż w przyszłości ponownie odwiedzi Madryt, a 77% poleciłoby to miasto jako cel turystyczny.

Również Berlin, będący już znanym kierunkiem turystycznym, odnotowuje gwałtowny wzrost liczby odwiedzających w czasie trwania biegowego weekendu. Napływ turystów międzynarodowych i krajowych jeszcze bardziej wzmacnia branżę turystyczną miasta. W 2022 r. maraton przyciągnął około 200000 widzów na trasie, z czego ponad połowa pochodziła spoza Niemiec. Ci goście nie tylko są świadkami wyścigu, ale także zwiedzają miasto, napędzając sektor turystyczny.

Hotele i restauracje położone na trasie Maratonu Berlińskiego również generują większe przychody dzięki widzom z całego świata, którzy przybywają, aby obejrzeć ten maraton. Co więcej, maraton jest światowym ambasadorem Berlina. Dzięki transmisji docierającej do ponad 150 państw widzowie z całego świata mogą zobaczyć cuda architektury, bogatą historię i tętniącą życiem kulturę miasta. Maraton Berliński sprawia, iż Berlin jest miastem światowej klasy wartym poznania i zachęcającym do odwiedzenia większej liczby turystów choćby po zakończeniu sezonu maratonu.

Bieganie dobre na zdrowie i ekonomię

Największe maratony na świecie często angażują się również we wszelkie akcje społeczne. Maraton jest potężną siłą działającą na rzecz dobra, pomagającą organizacjom charytatywnym na różne sposoby. Podczas Maratonu Berlińskiego w 2022 roku udało się zebrać ponad 10 milionów euro, bezpośrednio wpływając na liczne cele charytatywne.

Największe maratony na świecie to coś więcej niż wyścig, to często święto jednoczące różne środowiska. W dniu biegu ludzie z całego świata spotykają się, aby kibicować biegaczom, przekraczając granice wieku, narodowości i pochodzenia. Ulice tętnią życiem z wyczuwalnym poczuciem pozytywnego przekazu. Rodziny, przyjaciele i nieznajomi jednoczą się, tworząc atmosferę niezrównanej życzliwości. W okresie poprzedzającym maratony lokalne firmy i mieszkańcy chętnie biorą w nim udział, dekorując swoje witryny sklepowe i domy wystawami o tematyce biegowej.

Organizowanie maratonu może mieć więc różnorodny wpływ na lokalną i regionalną gospodarkę. Sami organizatorzy największych maratonów to dziś ogromne organizacje, mające gigantyczną siłę oddziaływania na turystykę i handel lokalny, przynosząc jednocześnie bardzo duże przychody. Wciąż jednak nie należy zapominać, iż głównym zadaniem biegów ma być promocja zdrowego stylu życia i zarażanie coraz większą rzeszę ludzi do aktywnego spędzania wolnego czasu.

Idź do oryginalnego materiału