Jest projekt zmian ustawy o grach hazardowych. Poprowadzi go minister Gramatyka

1 godzina temu
Ogolna
Ogolna Jest projekt zmian ustawy o grach hazardowych. Poprowadzi go minister Gramatyka
08.12.2025 11:02

Jest projekt zmian ustawy o grach hazardowych. Poprowadzi go minister Gramatyka

Debata nad mechaniką mikropłatności w grach wideo wchodzi w nową, legislacyjną fazę. Do Sejmu wpłynął projekt ustawy, który ma na celu redefinicję sposobu traktowania wirtualnych przedmiotów nabywanych losowo. Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych złożył klub parlamentarny Polska 2050.

Piotr Mieśnik
Udostępnij
Autor zdjęcia: Ministerstwo Cyfryzacji

Cyfrowa rozrywka w cieniu nowych definicji, ustawa o grach hazardowych do zmiany?

W dniu 4 grudnia 2025 roku do Marszałka Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy, za którym stoi Klub Parlamentarny Polska 2050. Wnioskodawcy, reprezentowani przez posła Michała Gramatykę, postulują nowelizację ustawy o grach hazardowych, mającą na celu objęcie regulacją specyficznego segmentu rynku cyfrowego.

Kluczowym elementem dokumentu jest wprowadzenie do porządku prawnego zupełnie nowej definicji „gry o wirtualne dobra”.

Zgodnie z projektowanym art. 2 ust. 1 pkt 12, mechanizm ten rozumiany jest jako dodatkowa funkcjonalność w grze internetowej, umożliwiająca nabycie za środki pieniężne losowo wygenerowanych dóbr wirtualnych. Uzasadnienie projektu nie pozostawia wątpliwości, iż celem legislatora są tzw. loot boxy, czyli wirtualne skrzynki z losową zawartością, które stały się standardem monetyzacji w wielu produkcjach free-to-play oraz tytułach AAA (produkcje największych światowych wytwórni, z wieloma elementami i rozbudowanymi fabułami, tzw. triple A).

Autorzy projektu argumentują, iż obecny stan prawny pozostawia lukę, w której mechanizmy o charakterze losowym, dostępne dla szerokiego grona odbiorców, funkcjonują poza nadzorem państwa. Wskazują oni na konieczność ochrony użytkowników, w szczególności osób małoletnich, które stanowią znaczącą część odbiorców gier komputerowych i są bardziej podatne na impulsywne zachowania zakupowe.

Projektowana regulacja ma na celu zakwalifikowanie tych mechanizmów jako gier losowych, o ile spełniają one ustawowe przesłanki, co w konsekwencji nałoży na wydawców gier szereg obowiązków informacyjnych i prawnych.

Co istotne, definicja akcentuje, iż regulowany mechanizm jest jedynie dodatkiem do gry głównej, która sama w sobie nie musi posiadać charakteru losowego. Taka konstrukcja przepisów ma na celu precyzyjne oddzielenie standardowego gamingu od elementów podlegających ścisłemu nadzorowi regulacyjnemu.

Koncesjonowanie i bariery wejścia dla operatorów

Najważniejszą zmianą systemową, jaką wprowadza projekt, jest objęcie działalności w zakresie gier o wirtualne dobra obowiązkiem uzyskania zezwolenia.

Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 6 ust. 3a, organizacja takich gier będzie możliwa wyłącznie przez sieć Internet i tylko po uzyskaniu stosownej decyzji administracyjnej. Jest to ruch, który formalizuje rynek, ale jednocześnie wprowadza istotne bariery wejścia.

Ustawodawca zdecydował się jednak na istotny wyjątek – urządzanie gier o wirtualne dobra, podobnie jak zakłady wzajemne czy loterie promocyjne, zostanie wyłączone z monopolu państwa. Oznacza to, iż prywatne podmioty, w tym zagraniczni deweloperzy, będą mogli legalnie oferować swoje usługi na terenie Polski, pod warunkiem dostosowania się do rygorystycznych wymagań licencyjnych, w tym wyznaczenia przedstawiciela na terenie UE.

Kluczowym aspektem społecznym nowelizacji jest drastyczne ograniczenie dostępności tego typu rozrywki dla najmłodszych. Projekt zakłada, iż w grach o wirtualne dobra będą mogły uczestniczyć wyłącznie osoby pełnoletnie, co wynika wprost z art. 27 ust. 2 ustawy, który jeżeli wejdzie w życie, znajdzie zastosowanie również do nowej kategorii gier.

Podmioty prowadzące działalność w tym zakresie zostaną zobligowane do wdrożenia regulaminów odpowiedzialnej gry, obejmujących procedury weryfikacji wieku graczy oraz mechanizmy ochrony przed nadmiernym zaangażowaniem finansowym. Wymóg ten może stanowić wyzwanie technologiczne i wizerunkowe dla branży gamingowej, która do tej pory opierała się na płynności rozgrywki. jeżeli wartość puli wygranych nie przekroczy kwoty bazowej, tryb uzyskiwania uprawnień zostanie uproszczony do formy zgłoszenia, co ma na celu zróżnicowanie obciążeń w zależności od skali działalności.

Legislacyjny rozdźwięk i wyzwania wdrożeniowe

Analiza dokumentacji projektowej ujawnia jednak poważny błąd redakcyjny, który wprowadza istotną niepewność co do ewentualnego vacatio legis nowych przepisów.

W treści samego projektu ustawy, w artykule 2, widnieje jasny zapis, iż ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia. Tymczasem w dołączonym do projektu uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (część II, punkt 3), wnioskodawcy błędnie wskazują, iż ustawa wejdzie w życie zaledwie… po 14 dniach od ogłoszenia.

Ta rażąca sprzeczność między tekstem normatywnym a jego uzasadnieniem sugeruje brak spójności na etapie redakcyjnym i może prowadzić do konfuzji rynkowej. Dla branży technologicznej różnica między dwutygodniowym a półrocznym okresem przejściowym jest kluczowa – wdrożenie systemów weryfikacji wieku i dostosowanie mechaniki gier w 14 dni byłoby w praktyce niemożliwe.

Mimo legislacyjnego chaosu w datach intencje fiskalne wydają się klarowne. Projektodawcy proponują wyłączenie gier o wirtualne dobra z opodatkowania podatkiem od gier, argumentując to specyfiką działalności dodatkowej. Nie oznacza to jednak braku kosztów dla biznesu.

Za udzielenie zezwolenia pobierana będzie opłata w wysokości 100% kwoty bazowej, a w przypadku działalności ograniczonej do jednego województwa – 50% tej kwoty. Zezwolenia mają być wydawane na okres trwania gry, nie dłużej jednak niż na 2 lata. Projekt podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, co dodatkowo wydłuży proces legislacyjny, dając czas na ewentualne naprawienie dostrzeżonych błędów w datowaniu wejścia w życie przepisów.

Cały tekst projektu nowelizacji ustawy o grach hazardowych znajdziesz >>>TU<<<

Przeczytaj też:
>>> „Problemy rynku zakładów i rozrywki nie są w Polsce unikalne względem reszty świata”
>>> Atomowa wizja Nvidii. Czy reaktory w przyszłości zasilą też branżę iGaming?
>>> NY zatwierdza kasyno Mets. Czy urban gambling może być kiedyś opcją dla Polski?

loot boxy lootboxy Michał Gramatyka nowelizacja Polska 2050 prawo ustawa o grach hazardowych
Udostępnij

Piotr Mieśnik

Więcej Ogolna

Ogolna

Brazylijski rynek zakładów i gier online przechodzi transformację

Brazylia wchodzi w zupełnie nową fazę rozwoju rynku zakładów sportowych i gier online. Regulacje, licencje i dynamiczna cyfryzacja sprawiły, iż branża przechodzi głęboką transformację, która przyciąga globalnych operatorów i stanowi istotny punkt odniesienia. Krzysztof Małek
Ogolna Atomowa wizja Nvidii. Czy reaktory w przyszłości zasilą też branżę iGaming? Piotr Mieśnik
Ogolna LOTTO nowym partnerem tytularnym. Natychmiastowe zmiany w klubie z Puław Aleksander Szczęsny
Ogolna Finlandia potwierdza wprowadzenie systemu licencyjnego — rynek częściowo otwarty od 2027 Krzysztof Małek
Automaty Drugie kasyno online coraz bliżej? Po słowach ministra pojawiają się kolejne potwierdzenia Krzysztof Małek
Idź do oryginalnego materiału