„Spowolnienie” lub wręcz „kryzys” to określenia, które w ostatnich miesiącach polska branża transportu drogowego odmienia przez wszystkie przypadki.
Sytuacja rynkowa wymaga od przedsiębiorstw elastyczności i dostosowania się do okoliczności. Elastyczność rynkową można wzmacniać korzystając z nowoczesnych narzędzi i rozwiązań optymalizujących działalność. Wśród nich godną rozważenia propozycją jest wynajem pojazdów.
Sytuacja na rynku jest szczególnym wyzwaniem dla mniejszych przedsiębiorstw
O blisko 11 proc. więcej upadłości ogłosiły polskie firmy w 2024 roku w porównaniu z poprzednimi 12 miesiącami. Co więcej, o ile w 2021 roku upadłości i restrukturyzacje firm transportowych stanowiły 5 proc. wszystkich prowadzonych w Polsce postępowań, tak w 2024 roku ten odsetek wyniósł już 13 proc.
– Sytuacja na rynku jest szczególnym wyzwaniem dla mniejszych przedsiębiorstw, które są mniej odporne np. na jednoczesne wystąpienie spadku koniunktury i zatory płatnicze. Oba zjawiska ze sobą nierozerwalnie połączone i wzajemnie się „nakręcają” – mówi Silvestr Ochrimovic prezes Truck Care – firmy zajmującej się wynajmem pojazdów użytkowych w Polsce.
Płacisz kiedy zarabiasz
Truck Care oferuje zarówno wynajem długo-, jak i krótkoterminowy. Elastyczność w rozumieniu Truck Care nie kończy się na tym wyborze. Użytkownik może dostosować ofertę i jej zakres do swoich potrzeb i możliwości wybierając w pełni kompleksowe zarządzanie flotą lub pozostawić część zadań (np. serwis ogumienia) po swojej stronie.
– Rozumiemy, iż nie ma dwóch identycznych biznesów. Każdy czymś się różni, a przedsiębiorcy mają różne preferencje. Stąd też działamy tak, aby w każdym aspekcie możliwie jak najlepiej profilować nasze usługi – tłumaczy Silvestr Ochrimovic.
Dwie najważniejsze zalety wynajmu dla przedsiębiorców
– Wahania koniunktury ujawniają dwie najważniejsze zalety wynajmu dla przedsiębiorców. Pierwsza to przewidywalność kosztów – wydatki są rozłożone w czasie i łatwe do zaplanowania. Stała, comiesięczna rata, bez niespodzianek takich, jak koszty napraw czy kumulacji kosztów wynikających np. z konieczności przedłużenia polis ubezpieczeniowych dla połowy floty i to w jednym miesiącu – podkreśla Ochrimovic.
– Drugą z kluczowych korzyści jakie daje wynajem jest możliwość dostosowania wielkości floty do obciążenia pracą. Wielu naszych klientów podchodzi do tego „hybrydowo”, łącząc wynajem długoterminowy czy też pojazdy posiadane na własność z dodatkowymi, wynajmowanymi na krótsze okresy, w których mają szczyt zamówień. Przykładem jest branża e-commerce. W tym biznesie końcówka roku, okres przedświąteczny to często „szaleństwo” zakupów i zamówień. By podołać tym wyzwaniom i zwiększyć rentowność można skorzystać z wynajmu krótkoterminowego. W ten sposób nie płaci się za samochód przez cały rok, ale jedynie wtedy kiedy on intensywnie na siebie zarabia – radzi prezes Ochrimovic.
Elastyczność przez nowoczesność
W walce o utrzymanie rentowności firmy transportowe coraz chętniej zwracają się w stronę nowoczesnych rozwiązań. Wśród nich są oczywiście usługi telematyczne i wykorzystanie uzyskanych danych przy współpracy z kompetentnymi i doświadczonymi trenerami efektywnej jazdy.
Niektóre z podmiotów zajmujących się doskonaleniem umiejętności kierowców oferują usługi bazujące na stałej, regularnej współpracy z poszczególnymi kierowcami. Ich celem jest uniknięcie sytuacji, w której kierowca po szkoleniu krótkotrwale poprawia swoje rezultaty, ale następnie wraca do starych, złych nawyków. Alternatywą jest właśnie forma eko-coachingu i postępu metodą małych kroków.