Chyba wyrażę wolę wszystkich kibiców Roberta Kubicy pisząc, iż liczymy w okresie 2023 na zwycięstwa w LMP2 – zarówno w 24h Le Mans jak i sezonie WEC. Po zakończonych wczoraj testach serii na Sebring wydaje się, iż jest to realny cel. Zapraszam na ich podsumowanie.
Wyniki LMP2
2, 3, 8 i 1. – to miejsca Orlen Team WRT w czterech sesjach testowych WEC na Sebring. Tak przedstawiały się wyniki ostatniej z nich:
Najlepsze czasy
Zbiorcze zestawienie najlepszych czasów kierowców z dwóch dni sporo nam pokazuje o potencjale poszczególnych ekip:
Najwyższe prędkości
Żadne z aut WRT nie dominowało w tej kwestii, ponownie dobrze było w przypadku Inter Europol Competition:
Ujęcia z jazd
O WRT
Pojeździł sobie Robert Kubica podczas tych testów. Polak pokonał zdecydowanie najwięcej okrążeń spośród kierowców WRT. Najmniej na koncie miał ich Louis Deletraz, który drugiego dnia na tym torze jeździł w ramach testów IMSA dla Acury i w aucie LMP2 nie przejechał żadnego kilometra.
To Robert Kubica zwykle wyjeżdżał na nowych oponach, próbując ustanowić najlepszy czas zespołu. I trzeba przyznać, iż tempo WRT na pojedynczym kółku wygląda bardzo dobrze. Co więcej, w trakcie 2 dni jazd nie pojawiły się żadne problemy techniczne, co nie było takie oczywiste bo siostrzany samochód WRT #31 miał krótki przestój.
Robert Kubica wykręcił 2. czas całych testów, a Louis Deletraz 12. Co do ich formy raczej wątpliwości nie mamy. Pytanie co z Rui Andrade. Nie wyglądało na to by odstawał od swoich kolegów, ale jednak uzyskał 30. czas całych testów – najgorszy z kierowców WRT. Z drugiej strony nie był wypuszczany na szybkie kółka i jeździł głównie symulacje wyścigu.
Our final session of the day was marred by red flags… Nevertheless, #41 finished the Prologue at the top of the LMP2 timesheets! ☝🏼#WRT #WEC #WECPrologue pic.twitter.com/akhM7UlPRP
— WRT – W Racing Team (@followWRT) March 12, 2023
Wszystko zweryfikuje tor i już w czwartek i piątek wielu rzeczy się dowiemy. Najważniejsze jednak, iż WRT wydaje się mieć dobrze przygotowane auto pod jedno okrążenie. Ich przewagą – co pamiętamy z sezonu 2021 – było tempo wyścigowe, świetna organizacja i strategia oraz równi kierowcy. Liczymy na to, iż podobnie będzie w tym roku.
O Inter Europol
W tych testach przede wszystkim chodziło o poznanie się i przygotowanie auta na różne scenariusze. Wiemy, iż polska ekipa nie należy do najszybszych w LMP2, jednak wielokrotnie pokazywali, iż o ile nie ma awarii, to mogą być szybcy w tempie wyścigowym i osiągać niezłe rezultaty.
Ważne podczas tych testów było to, iż nie zaliczyli dużych problemów i nabili sporo kilometrów. Fabio Scherer pokazał prędkość i mamy nadzieję, iż doszusuje do niej regularność, z którą kierowca ten miewa problemy, nierzadko dając się ponieść emocjom.
Jeszcze szybszy był nowy kierowca ekipy, Albert Costa i myślę, iż „Turbopiekarze” będą mieli z niego pożytek w tym sezonie.
With over 12 hours of track action, the 2023 WEC Prologue is complete! This afternoon, we focused on full stints with Fabio and Kuba, then low-fuel runs for Albert. We added another 44 laps to bring the total tally to 223. Our attention now turns to FP1 on Wednesday!#IEC #WEC pic.twitter.com/J6mrWdm7uz
— Inter Europol Competition (@IE_Competition) March 12, 2023
Inni
Wyraźnie można powiedzieć, iż najsłabiej podczas tych jazd wypadło Alpine, które raczej nie będzie liczyło się w walce o najwyższe cele.
Lista faworytów do sezonu jest długa: United Autosports, które miało najlepszy czas testów, Prema, JOTA czy druga ekipa WRT. W LMP2 może wydarzyć się wiele, dlatego ważne będzie wysokie punktowanie już od samego początku.
Hypercary
Wreszcie mamy mocną stawkę w najwyższej kategorii WEC i powinniśmy doczekać się dużych emocji. Warto jednak zaznaczyć, iż podczas testów bardzo mocno wyglądało tempo Toyoty. Na liście wyników 3 kierowców tej ekipy jest w pierwszej 7-ce… To stawia ich w roli faworytów do zwycięstwa w tym roku.
„Podgryzać” Japończyków powinien Cadillac, a niedaleko za nim jest Porsche. Sporą zagadką po testach jest tempo Ferrari, ale myślę, iż w okolicach 24h Le Mans będą bardzo mocni. Problemy przez cały czas prześladują Peugeota.
Bez niespodzianek z tyłu Glickenhaus i Vanwall (z Jacquesem Villeneuvem) będą raczej walczyć z LMP2 niż innymi Hypercarami.
I tylko przykro patrzy się na to spowalnianie LMP2 by Hypercary wyglądały na szybsze. Gdyby popatrzeć na wyniki testów na Sebring sprzed roku czy sprzed 4 lat to żaden Hypercar z sezonu 2023 nie wyprzedziłby czołowych aut LMP2…
fot. FocusPackMedia