
Zespół Hyundai Shell Mobis World Rally Team ogłosił, iż Ott Tänak i Martin Järveoja nie będą zgłaszani do punktacji producentów w trzech ostatnich rundach sezonu 2025. Oznacza to, iż w Rajdzie Europy Centralnej, Rajdzie Japonii i Rajdzie Arabii Saudyjskiej punkty dla Hyundaia zdobywać będą Thierry Neuville oraz Adrien Fourmaux.
Decyzja ma charakter czysto strategiczny – ma zapewnić Tänakowi maksymalną elastyczność w walce o tytuł mistrza świata kierowców i pilotów.
Hyundai tłumaczy decyzję
W oficjalnym komunikacie zespół wyjaśnił powody zmiany:
– Na trzy ostatnie rundy sezonu 2025 FIA WRC zespół Hyundai Shell Mobis World Rally Team nominuje do zdobywania punktów producentów wyłącznie Thierry’ego Neuville’a i Adriena Fourmaux. Ta strategiczna decyzja pozwala Ottowi Tänakowi i Martinowi Järveoja startować bez nominacji producenta. Dzięki pełnemu wykorzystaniu regulaminu sportowego zespół zapewnia Tänakowi i Järveoja możliwie najlepszą pozycję do kontynuowania walki o tytuł mistrzowski – podano w oświadczeniu.

Nowy silnik dla Tänaka po awarii w Chile
Regulamin WRC jasno określa, iż zgłoszeni kierowcy muszą korzystać z puli dwóch homologowanych silników na cały sezon. Wycofanie Tänaka z punktacji producentów daje Hyundaiowi możliwość wyposażenia jego auta w nową jednostkę napędową już od kolejnej rundy.
Zmiana ta była konieczna po dramatycznym przebiegu Rajdu Chile Bio Bío, gdzie Tänak prowadził w klasyfikacji, ale awaria silnika w piątek pozbawiła go szans na zwycięstwo. Zespół musiał korzystać z uszkodzonej jednostki do końca weekendu, co pozwoliło Estończykowi zdobyć zaledwie jeden punkt.
Sytuacja w klasyfikacji kierowców
Po rajdzie w Chile Ott Tänak zajmuje czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej WRC, tracąc 43 punkty do lidera – Sébastiena Ogiera. Thierry Neuville plasuje się na piątej pozycji, mając stratę 58 punktów do prowadzącego Francuza.
Estończyk rozpocznie Rajd Europy Centralnej z nowym silnikiem, co teoretycznie powinno dać mu przewagę techniczną. Szczegóły dotyczące specyfikacji jednostki pozostają jednak nieznane.

Po problemach w Chile, Tänak w swoim stylu unikał rozwlekłych komentarzy technicznych:
– Pytasz zupełnie nie tę osobę. Nie znam się na sprawach technicznych – odpowiedział na pytanie o ewentualne problemy silnikowe w kolejnych rajdach.
Estończyk nie krył również frustracji po weekendzie pełnym awarii, mówiąc, iż samochód jechał „z prędkością auta Rally2”.
Mimo iż Rajd Europy Centralnej odbywa się na asfalcie – nawierzchni, na której Tänak zwyciężył w ubiegłym roku – kierowca nie zdradzał szczególnej ekscytacji:
– Tak, czemu nie – skwitował krótko pytanie o oczekiwania wobec kolejnej rundy.
Walka o mistrzostwo wchodzi w decydującą fazę
Choć przewaga Sébastiena Ogiera w klasyfikacji jest wyraźna, strategiczna decyzja Hyundaia może okazać się kluczowa. Świeży silnik i brak ograniczeń regulaminowych dają Tänakowi większe szanse na odzyskanie formy i powalczenie o najwyższe lokaty w trzech ostatnich rajdach sezonu.
Hyundai ryzykuje w kontekście punktów producenta, ale jednocześnie daje swojemu liderowi maksymalną swobodę w walce o indywidualny tytuł.
Źródło: wrc.com