Ponad 28 milionów złotych zostało zabezpieczonych w budżecie miasta na łagodzenie negatywnych skutków zimy. Od 15 października w gotowości pozostaje 130 specjalistycznych pojazdów, 7 tysięcy ton kruszywa i środków chemicznych, a także załogi pełniące całodobowe dyżury.
Tradycyjnie wykonawcy realizujący na rzecz miasta zadania związane z usuwaniem śniegu i lodu z nawierzchni jezdni, chodników i dróg rowerowych pozostają w gotowości od 15 października, by w razie pogorszenia aury móc przystąpić do działania. Na bieżąco monitorowane są prognozy pogody i odczyty ze stacji meteorologicznych, by nie tylko reagować w przypadku pojawienia się opadów śniegu, ale z wyprzedzeniem minimalizować ryzyko oblodzenia dróg. To szczególnie ważne w okresie, kiedy na wilgotnej za dnia nawierzchni po nocnych przymrozkach może powstać tzw. „szklanka”.
Dzisiaj, w ostatnim tygodniu października, informujemy państwa o stanie gotowości do oczyszczania zimowego. To także okazja do tego, żeby przypomnieć, iż nie wszystko jest odpowiedzialnością Urzędu Miejskiego, Zarządu Dróg i Zieleni czy naszych wykonawców, takich jak firma PreZero. Także na właścicielach nieruchomości czy zarządcach obiektów ciążą obowiązki związane, chociażby z odśnieżaniem chodników przyległych do budynku – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – W naszym mieście mamy do odśnieżenia niemal 1000 km i dróg, ale odśnieżamy także główne drogi rowerowe, których łączna długość to ponad 80 km. To całkiem sporo kosztuje. Zima z przełomu 2023 i 2024 roku kosztowała na 24 miliony złotych. Te pieniądze wystarczyłyby na budowę przedszkola czy żłobka modułowego. Co roku ponosimy taki koszt po to, żeby było bezpiecznie.
Sprzęt gotowy do akcji zima
Do łagodzenia negatywnych skutków zimy oprócz stale czuwających pracowników potrzebny jest odpowiedni sprzęt i środki chemiczne. Podobnie jak w poprzednich latach wykorzystywane będą pługoposypywarki, pługi, ciągniki, a przy bardzo dużych opadach także samobieżne ładowarki hydrauliczne i pługi wirnikowe. Przygotowane są również pojazdy do odśnieżania i uszorstniania dróg rowerowych. W sumie w zimowych akcjach do dyspozycji jest w gotowości 130 pojazdów.
W pełnej gotowości zimowej pozostajemy od 15 października do 15 maja, tak by zima w tym roku zaskoczyła naszych drogowców. W tym czasie 130 pojazdów przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu są gotowe by ruszyć w miasto i wspomóc udrażnianie głównych ciągów komunikacyjnych – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. – Odśnieżamy drogi, chodniki, przystanki komunikacji publicznej, czy drogi rowerowe o łącznej długości 82 km. Na udrożnienie głównych dróg nasz wykonawca ma czas do 8 godzin po ustaniu opadów. Natomiast jesteśmy także w ciągłej gotowości i na bieżąco obserwujemy prognozy pogody po to, żeby móc też zadziałać przed opadami. By odpowiednimi mieszankami kruszywa przygotować drogo wcześniej, tak by nie były aż tak śliskie. Chciałbym również zaapelować przede wszystkim do wspólnot mieszkaniowych, czy właścicieli lokali, bo oni również są odpowiedzialni za utrzymanie zimowe. Zarówno wspólnoty mieszkaniowe, administratorzy i właściciele budynków mają obowiązek oczyścić chodnik i teren przed własną posesją.
Środki chemiczne
Wśród środków chemicznych, którymi posypywane będą nawierzchnie jezdni, ciągów pieszych utrzymywanych przez miasto i głównych dróg rowerowych znajdują się przede wszystkim chlorek sodu (NaCl) – tzw. sól drogowa, a także mieszaniny chlorku sodu i chlorku wapnia (CaCl2) oraz kruszywo w postaci piasku. Każdy z tych środków może być stosowany do łagodzenia skutków zimy zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Środowiska z 27 października 2005 roku.
W imieniu spółki PreZero Serwis Północ potwierdzam gotowość do realizacji umowy na utrzymanie zimowe podstawowego układu komunikacyjnego Gdańska – mówi Magdalena Adamkiewicz, wiceprezes PreZero. – W przypadku wystąpienia warunków zimowych na ulicę naszego miasta wyjedzie 56 jednostek, wyposażonych w pługi i posypywarki obsługiwanych przez wykwalifikowane kadry. W gotowości mamy także pług wirnikowy, wytwornice solanki, które wykorzystywane są do pracy w skompilowanych warunkach.
Stosowanie soli drogowej, która niestety nie jest obojętna dla przydrożnej roślinności i drzew, jest działaniem skutecznym. Sól pozwala bowiem na szybkie rozpuszczenie warstwy lodu pokrywającej nawierzchnię, co przy zastosowaniu wyłącznie odpłużania, nie da tych samych rezultatów. Priorytetem jest w tym przypadku zapewnienie bezpieczeństwa na drogach. Tym niemniej, by chronić tereny zielone narażone na działanie soli, zostaną one zabezpieczone osłonami, ograniczającymi kontakt roślin z wodą czy błotem pośniegowym, zawierającymi sól.
Drogi, drogi dla rowerów, trasy autobusowe, infrastruktura komunikacyjna
Odśnieżanie oraz odladzanie nawierzchni, by było skuteczne wymaga zaplanowanego działania. W wypadku opadów śniegu w pierwszej kolejności firmy wykonawcze przystępują do pracy na drogach Podstawowego Układu Komunikacyjnego, czyli na głównych ciągach komunikacyjnych miasta, biegnących w granicach administracyjnych Gdańska drogach krajowych (z wyjątkiem dróg ekspresowych), wojewódzkich i powiatowych. Do tego układu należą też drogi gminne, na których wyznaczone są trasy autobusów komunikacji miejskiej.
Na drogi Uzupełniającego Układu Komunikacyjnego, czyli drogi gminne i wewnętrzne sprzęt wyrusza w drugiej kolejności.
Łączna długość odśnieżanych dróg w Gdańsku to blisko 960 km.
Ponadto negatywne skutki zimy łagodzone będą na 10 głównych trasach rowerowych w naszym mieście o łącznej długości ok. 82 km. Trasy te wytypowane zostały w porozumieniu ze środowiskiem rowerowym.
Oprócz nawierzchni jezdni i dróg rowerowych GZDiZ odśnieża i uszorstnia przystanki komunikacji miejskiej, część ciągów pieszych i rekreacyjnych w parkach, ogólnodostępne parkingi, płatne miejsca postojowe, schody terenowe oraz kładki i tunele dla pieszych.
Codziennie, od 15 października jesteśmy w kontakcie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Na miejscu mamy zgrany zespół z pełnym doświadczeniem, który na bieżąco analizuje prognozy pogody i sprawdza, jaka temperatura i jakie opady wystąpią danego dnia – mówił Przemysław Mroczko, kierownik PreZero. – Do wyjazdu i pracy w terenie jesteśmy gotowi w każdej chwili. Nasi doświadczeni kierowcy dokładnie wiedzą na jakie trasy w pierwszej kolejności powinni wyjechać. Dodatkowo, mamy odczyt GPS każdego z pojazdów, co daje nam ogląd sytuacji i pozwala dostosować nasze scenariusze do warunków pogodowych.
Inne podmioty również odpowiedzialne za utrzymanie zimowe
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni jest przygotowany na nadejście zimy, chociaż wolelibyśmy, żeby jeszcze jak najdłużej było ciepło. Miasto podzieliliśmy na rejony, żeby zoptymalizować działania i aby jak najlepiej zadbać o bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców – mówiła Anna Bobrowska, zastępca dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. infrastruktury i remontów. – Pracownicy GZDiZ na bieżąco monitorują stan nawierzchni, prognozy oraz analizują dane ze stacji meteorologicznych i podejmują decyzje m.in. o dodatkowych działaniach w terenie. W przypadku, gdy mieszkanki i mieszkańcy mają uwagi bądź spostrzegania dotyczące utrzymania zimowego, to można je zgłaszać poprzez Gdańskie Centrum Kontaktu lub bezpośrednio do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie odpowiada za realizację akcji „Zima” w każdym miejscu. Za drogi wewnętrzne należące np. do spółdzielni lub wspólnot mieszkaniowych czy instytucji odpowiadają właściciele bądź zarządcy poszczególnych nieruchomości.
Podobnie jest z chodnikami. jeżeli przylegają do nieruchomości (np. domu, sklepu, garażu, budynku szkoły itp.), to za ich utrzymanie zimowe odpowiada właściciel lub zarządca. Za chodniki na terenie spółdzielni mieszkaniowych odpowiadają spółdzielnie. GZDiZ może usunąć śnieg i lód oraz posypać kruszywem tylko te chodniki, które znajdują się w jego utrzymaniu.
Za zimowe utrzymanie Obwodnicy Trójmiasta odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
O stan torowisk tramwajowych w czasie zimy dba spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Środki finansowe
Na ostatni kwartał 2024 roku w planie budżetowym GZDiZ na utrzymanie zimowe zarezerwowano niespełna 11 mln zł. Z kolei budżet na cały przyszły rok opiewa na kwotę ponad 28 mln zł. Wydatkowanie tych środków uzależnione jest od pogody, zatem w razie potrzeby mogą one zostać zwiększone. A jeżeli pieniądze nie zostaną w całości wykorzystane na likwidację negatywnych skutków zimy, wówczas mogą zostać użyte do sfinansowania innych prac związanych z utrzymaniem nawierzchni dróg i chodników w Gdańsku.
Warto podkreślić, iż umowy z wykonawcami utrzymania zimowego dróg w naszym mieście są skonstruowane tak, iż płatność uzależniona jest od uzyskanego rezultatu wykonanej pracy, czyli przejezdności dróg, a nie od ilości przejechanych kilometrów, liczby pojazdów czy wysypanej soli. Inspektorzy GZDiZ regularnie będą sprawdzać jakość pracy poszczególnych wykonawców.
Gdzie zgłaszać potrzebę odśnieżenia ulicy czy chodnika?
Sprawy związane z utrzymaniem zimowym prosimy zgłaszać dzięki Gdańskiego Centrum Kontaktu. Zgłoszenia przyjmowane są całodobowo przez siedem dni w tygodniu pod numerem telefonu 58 52 44 500, mailowo pod adresem: [email protected], za pośrednictwem aplikacji mobilnej – „Gdańskie Centrum Kontaktu” oraz na stronie internetowej https://zglos.gdansk.pl
gdansk.pl/mn