F1 powróci po letniej przerwie z nowymi regulacjami

rallyandrace.pl 3 tygodni temu
Zdjęcie: F1 powróci po letniej przerwie z nowymi regulacjami


Decyzja FIA o zmianie przepisów technicznych w F1 wywołała falę spekulacji. Wielu zastanawiało się, czy nagła zmiana nie była spowodowana wyciekiem informacji, iż któryś z zespołów używał nielegalnych systemów hamulcowych. Czas tej zmiany, w połączeniu z jej rzadkością w środku sezonu, doprowadził do intensywnych dyskusji w społeczności F1 na temat tego, co mogło spowodować wprowadzenie zmian.

Poprawka dodana do Artykułu 11.1.2 Przepisów Technicznych F1 wyjaśnia, iż system hamulcowy musi zapewniać równe siły przykładane do klocków hamulcowych na danym dysku, a także wyraźnie zabrania używania jakiegokolwiek systemu, który mógłby generować asymetryczne momenty hamowania na danej osi.

Nowa klauzula brzmi: «System hamulcowy musi być zaprojektowany w taki sposób, aby w każdym obwodzie siły przyłożone do klocków hamulcowych miały taką samą wielkość i działały jako pary przeciwne na danym dysku hamulcowym. Każdy system lub mechanizm, który może systematycznie lub celowo generować asymetryczne momenty hamowania na danej osi, jest zabroniony».

Nagła poprawka wprowadzona do tej zasady wywołała liczne teorie, w tym oskarżenia, iż spadek formy Red Bulla może być związany z zakazem stosowania konkretnego systemu. Niektórzy choćby sugerowali, iż wycofanie się Maxa Verstappena z Grand Prix Australii mogło być z tym powiązane.

Plotki te jednak gwałtownie zostały zdementowane, albowiem odniósł się do nich rzecznik FIA: „Nie ma prawdy w tym, iż którykolwiek z zespołów używał takiego systemu”.

FIA wyjaśniła również, iż zmiana nie była reakcją na nic, co działo się w tej chwili na torze, ale była proaktywnym krokiem mającym na celu zabezpieczenie przyszłych przepisów.

Wprowadzona zmiana ma bardziej dotyczyć klarowności niż zmiany legalności asymetrycznych systemów hamulcowych. Istniejące przepisy już sugerowały, iż każda forma asymetrycznego hamowania była nielegalna, a dodany tekst jedynie wyraźniej to zakazuje. Według FIA, celem było uporządkowanie przepisów na 2026 rok, aby zapewnić jasne wytyczne dotyczące tego, co jest dozwolone, a co nie.

Ta zmiana była również wynikiem trwających dyskusji na temat przepisów na 2026 rok, podczas których zdecydowano, iż sformułowanie musi jednoznacznie zabraniać asymetrycznych systemów hamulcowych. Zespoły zażądały, aby to doprecyzowanie zostało zastosowane również w przepisach na lata 2024 i 2025, aby zapobiec ewentualnym próbom wykorzystania luk w przepisach przed wejściem w życie nowych zasad.

Asymetryczne systemy hamulcowe, często określane jako systemy «brake steer», mają bogatą historię w F1. Jednym z najbardziej znanych przykładów był system «fiddle brake» McLarena z sezonów 1997/98, który wykorzystywał dodatkowy pedał hamulca do zastosowania siły hamowania tylko na jednej stronie samochodu. Takie systemy są zakazane od lat i w tej chwili są objęte Artykułem 11.1.3, który głosi, że: «Jakiekolwiek zasilane urządzenie, inne niż system określony w Artykule 11.6, które jest zdolne do zmiany konfiguracji lub wpływania na działanie jakiejkolwiek części systemu hamulcowego, jest zabronione».

Gdyby którykolwiek z zespołów został przyłapany na używaniu nielegalnego systemu hamulcowego zgodnie z pierwotnymi przepisami, FIA wydałaby Dyrektywę Techniczną, zamiast zmieniać przepisy w środku sezonu. To zaalarmowałoby wszystkie zespoły o sytuacji, umożliwiając natychmiastową kontrolę i korektę.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału