Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) opublikowała dziś o godzinie dziewiątej wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. Uczniowie VIII klas szkół podstawowych musieli przystąpić do trzech pisemnych egzaminów: z języka polskiego, matematyki i języka obcego.
Podobnie jak w latach ubiegłych, najczęściej wybieranym językiem obcym był angielski, który wybrało 97,3 procent zdających. Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści uzyskali średnio różne wyniki w zależności od języka.
Francuski z najwyższą średnią
Z języka angielskiego uczniowie zdobyli średnio 70 procent punktów, z niemieckiego - 61 procent, z rosyjskiego - 65 procent. Najwyższy średni wynik osiągnęli zdający język francuski - 87 procent punktów, z hiszpańskiego - 67 procent, a z włoskiego - 60 procent.
Dyrektor CKE Robert Zakrzewski ocenił, iż są to «bardzo dobre wyniki». Poinformował, iż w tym roku najwyższe wyniki, czyli od 90 do 100 procent punktów, uzyskało z języka polskiego ponad 15 tysięcy uczniów.
Angielski z największą liczbą celujących
Z matematyki prawie 47 tysięcy uczniów osiągnęło wyniki od 90 do 100 procent, a z języka angielskiego - aż 127 tysięcy uczniów. Najlepsze wyniki ze wszystkich egzaminów uzyskały 8 tysięcy 252 osoby, czyli 2,5 procent zdających.
CKE zaznaczyła we wstępnej informacji o wynikach, iż nie uwzględniono w nich wyników ósmoklasistów, którzy zdawali egzamin w terminie dodatkowym w dniach 10-12 czerwca. Egzamin ósmoklasisty w terminie głównym przeprowadzono 13-15 maja.
Uczniowie z Ukrainy zwolnieni z polskiego
Przystąpiło do niego około 362 tysięcy 200 zdających spośród 374 tysięcy 201 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej, co stanowi około 97 procent. W tym około 13 tysięcy uczniów będących obywatelami Ukrainy.
W tym roku uczniowie z Ukrainy byli zwolnieni z obowiązku przystąpienia do egzaminu z języka polskiego mocą ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. jeżeli jednak zadeklarowali, iż chcą go napisać, mogli to zrobić.
Frazeologia najłatwiejsza w polskim
Zadania w arkuszach sprawdzały, w jakim stopniu ósmoklasiści opanowali wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Na egzaminie z języka polskiego uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność rozpoznawania związków frazeologicznych.
Największą trudność sprawiło zadanie z zakresu kształcenia językowego, które sprawdzało umiejętność poprawnego używania znaków interpunkcyjnych. W matematyce zdający najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność obliczania czasu przy danej drodze i prędkości.
Geometria płaska największym wyzwaniem
Najtrudniejsze okazało się zadanie z geometrii płaskiej, którego rozwiązanie wymagało umiejętności obliczania pola wielokąta metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełnianie do większych wielokątów. W języku angielskim uczniowie uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania sprawdzającego rozumienie tekstów pisanych.
Największą trudność sprawiło im zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych. Arkusz standardowy z języka polskiego zawierał 19 zadań, za które można było uzyskać maksymalnie 45 punktów.
Fragmenty literatury w arkuszu
Pierwsza część arkusza zawierała 18 zadań zorganizowanych wokół dwóch tekstów: fragmentu «Chłopców z Placu Broni» Ferenca Molnára oraz fragmentu tekstu «Czyim jesteś przyjacielem?» Anny Vivarelli. Zadania wymagały znajomości lektur obowiązkowych oraz interpretacji tekstu kultury.
Druga część arkusza wymagała od uczniów wyboru jednego z dwóch tematów wypracowania: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym - przemówienie - albo wypowiedź o charakterze twórczym - opowiadanie. Arkusz z języka obcego zawierał 46 zadań zgrupowanych w 14 wiązek, za które można było zdobyć maksymalnie 55 punktów.
Struktura egzaminu matematycznego
Arkusz z matematyki składał się z 21 zadań, w tym 15 zamkniętych i sześciu otwartych, za które można było otrzymać maksymalnie 30 punktów. Zadania obejmowały wymagania z zakresu arytmetyki, algebry i geometrii.
Wymagały uważnej analizy treści i elementów graficznych, a w przypadku zadań otwartych dodatkowo zaplanowania i zapisania kolejnych etapów rozwiązania. Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Wyniki dostępne od rana
Wynik egzaminu wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej - połowa wszystkich punktów do zdobycia to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.
Od godziny 8.30 absolwenci klas VIII szkół podstawowych mogą poznać swoje indywidualne wyniki za pośrednictwem aplikacji ZIU. W piątek otrzymają też w szkołach zaświadczenia o wynikach z podanym wynikiem procentowym oraz wynikiem na skali centylowej.
Porównanie z rokiem ubiegłym
W ubiegłym roku ósmoklasiści za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 61 procent punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki - 52 procent. Średni wynik z egzaminu z angielskiego wyniósł 66 procent punktów, z niemieckiego - 53 procent, z rosyjskiego - 79 procent.
Z francuskiego uczniowie uzyskali średnio 88 procent punktów, z hiszpańskiego - 72 procent, a z włoskiego - 47 procent. Porównując z rokiem ubiegłym, w niektórych przedmiotach wyniki wzrosły, w innych spadły.
(PAP) Uwaga: Ten artykuł został zredagowany przy pomocy Sztucznej Inteligencji.