Jak prawdopodobnie wiecie (a, o ile nie, możecie przeczytać) Audi wygrało tegoroczny rajd Dakar, wyzwanie uznawane za najtrudniejsze wśród rajdów terenowych na świecie. Dacia chyba pozazdrościła sukcesów niemieckiej marce i szykuje na przyszły Rajd Dakar swój własny pojazd: Dacia Sandrider.
Zaprezentowany przez rumuńską markę obecną w strukturach Grupy Renault pojazd, rozpocznie niedługo długą serię testów dostrojeniowych w różnych krajach. Jego pierwszym wyścigiem będzie Rajd Maroka 2024 stanowiący jedną z rund Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC), który odbędzie się w dniach 5–11 października br.
Dacia Sandrider to wyczynowy pojazd terenowy, z którego będzie korzystać oficjalny team Dacii w W2RC: The Dacia Sandriders. Zespół ma w planach start w przyszłorocznym Rajdzie Dakar i we wszystkich rundach Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych w 2025 roku.
Co to za samochód? Poniżej garść informacji technicznych udostępnionych przez markę:
- Kategoria FIA: Ultimate T1+
- Konstrukcja nośna: rama rurowa
- Nadwozie: włókno węglowe
- Silnik: V6, 3 litry, biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa
- Maksymalna moc: 265 kW/360 KM przy 5000 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 539 Nm przy 4250 obr./min
- Przeniesienie napędu: 4×4
- Skrzynia biegów: sekwencyjna, 6-stopniowa
- Zawieszenie P/T: z podwójnymi, trójkątnymi wahaczami poprzecznymi
- Skok zawieszenia: 350 mm
- Koła: aluminiowe obręcze kół, 17 cali
- Opony: BF Goodrich, 37 cali
- Długość / Szerokość / Wysokość: 4140 x 2290 x 1810 mm
- Rozstaw osi: 3000 mm
- Zwis przedni/tylny: 590/550 mm
Kto poprowadzi to auto? Tutaj również żadnych kompromisów, bo marka stawia na bardzo znane nazwiska. Team Dacia Sandriders ma składać się z trzech załóg, w których za obręcz kierownicy widocznej na zdjęciach wyczynowej Dacii chwycą następujący kierowcy:
Sébastien Loeb, 49-letni francuski kierowca rajdowy, zwyciężył dziewięć razy z rzędu w rajdowych mistrzostwach świata w latach 2004–2012. Jest on najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym na świecie, często uznawanym za najlepszego kierowcę w historii rajdowych mistrzostw świata. Sébastien Loeb bierze udział w Rajdzie Dakar od 2016 roku. Jego pilotem będzie Fabian Lurquin.
Cristina Gutierrez Herrero jest kierowcą rajdowym i jedną z najwybitniejszych postaci w świecie rajdów terenowych. W wieku 32 lat ma już na swoim koncie udział w ośmiu Rajdach Dakar w latach 2017–2024. W 2021 roku została zwyciężczynią pucharu świata rajdów terenowych w kategorii T3. W styczniu 2024 r. została drugą kobietą, która zwyciężyła w jednej z kategorii (Challenger) Rajdu Dakar (po Jutcie Kleinschmidt, która zdobyła zwycięstwo w klasyfikacji generalnej). Jej pilotem będzie Pablo Moreno Huete.
Nasser Al-Attiyah jest pięciokrotnym zwycięzcą pucharu świata w rajdach terenowych i dwukrotnym zwycięzcą w Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych. To prawdziwa legenda Rajdu Dakar, w którym aż pięć razy stanął na najwyższym podium. W każdym zespole to kierowca decyduje o wyborze pilota. Nasser przekaże tę informację we właściwym czasie.