20% różnice między zespołami, większe różnice między mieszankami i szansa w deszczowych wyścigach

3 godzin temu



Pirelli przekazuje dość niepokojące dane dotyczące różnic osiągów pomiędzy bolidami w okresie 2026. Są też jednak pozytywne wieści.

Dostawca opon do Formuły 1 jest w centrum przygotowań do nowej ery technologicznej – nie tylko ze względu na tworzenie nowych mieszanek. Warto zatem przytoczyć bardzo interesujące wypowiedzi szefa Motorsportu Pirelli, Mario Isoli na temat danych, jakie spływają do włoskiego producenta.

W zgodnej opinii wielu, największą zmianą sezonu 2026, która może zdecydować o układzie stawki będą jednostki napędowe. Mario Isola uważa jednak, iż wcale tak nie musi się stać.

“Z naszego punktu widzenia, aktywna aerodynamika może mieć większy wpływ na opony niż silnik. Musimy analizować wyższe prędkości na prostych i duże zmiany obciążenia aerodynamicznego przy otwartych i zamkniętych skrzydłach. Dzięki temu zrozumiemy, co najbardziej obciąża opony” – mówi szef Pirelli Motorsport w rozmowie z Autosportem.

W tym kontekście media głośno podawały wypowiedź Toto Wolffa, iż przyszłoroczne bolidy mogą osiągać choćby 400 km/h. Czy według Isoli to możliwe?

“Słyszałem ten wywiad, ale według mnie to była tylko taka wrzutka. Toto powiedział, iż auta będą miały potencjał by osiągnąć 400 km/h, ale będą musiały być zarządzane. Przy obecnych regulacjach to nie będzie możliwe, ale potencjał rzeczywiście będzie. Mamy skomplikowane przepisy, które muszą zostać wyjaśnione prostymi terminami” – mówi Isola.

Isola potwierdza, iż te “skomplikowane przepisy będą jeszcze dopracowywane.

“Widzimy po danych, które wysyłają nam zespoły, iż występują różne interpretacje zasad. Ma to miejsce głównie w kontekście aerodynamiki i prędkości” – dodaje szef Pirelli Motorsport.

Isola potwierdza doniesienia, iż wyniki jazd w symulatorze ekip pokazują duże zróżnicowanie osiągów pomiędzy zespołami w obecnej fazie rozwoju.

“To prawda, ale trzeba zastrzec, iż najnowsze wyniki jakie mamy są z czerwca. Zgodnie z przepisami FIA, musimy dostawać dwa zestawy informacji rocznie – pierwsze do 30 czerwca, a drugie w grudniu. Widzimy, iż różnice pomiędzy czołowymi zespołami, a tymi mniej zaawansowanymi to niemal 20%” – mówi Włoch.

“To bardzo dużo. A trzeba zaznaczyć, iż bierzemy pod uwagę tylko te najbardziej przekonujące symulacje. Kiedy w grudniu przyjdą bardziej przekonujące dane, różnice pomiędzy zespołami będą mniejsze. Wtedy będziemy też w stanie ustalić wstępny harmonogram mieszanek na pierwsze wyścigi” – dodaje Isola.

Pirelli nie będzie miało w tym aspekcie łatwego zadania bowiem na każdą rundę FIA będzie ustalała zasady wykorzystania energii.

“To aspekt, który musi zostać przez nas teoretycznie pominięty przy wstępnym zatwierdzaniu opon i stanowi dla nas dodatkową trudność. Musimy też przygotować opony, które sprawdzą się przez cały rok, a przecież w trakcie sezonu 2026 osiągi i obciążenia opon będą się zmieniać za sprawą rozwoju bolidów. Zespołom trudno jest nam już teraz przekazać, o ile poprawią auta” – mówi szef Pirelli Motorsport.

Pirelli przyznaje, iż w związku z tym pracuje nad szerszym zakresem mieszanek, a zatem różnice pomiędzy oponami C1 a C6 będą jeszcze większe.

“Nie mając precyzyjnego pojęcia o osiągach samochodów. Dziś delta czasu ustalona wspólnie z FIA pomiędzy poszczególnymi to pół sekundy, a przyszłym roku będzie to 7-8 dziesiątych” – mówi Isola.

Nadal istotną kwestią pozostają deszczowe wyścigi, gdy kierowcy nie są w stanie jeździć ze względu na słabą widoczność. Isola ma tu jednak pozytywne wieści – nowe opony deszczowe mają rozprowadzać mniejsze pióropusze wody, ale przede wszystkim zmieni się coś innego.

“Dziś zdecydowanie największa część pióropusza wody pochodzi z dyfuzora. Przyszłym roku powinien być on znacznie mniejszy niż obecnie. Podłogi samochodów z efektem przypowierzchniowym produkują 60% siły docisku, a w przyszłym roku wartość ta spadnie do 30%. Teoretycznie powinniśmy mieć połowę mniej wody wydostającej się spod podłogi. Opony będą węższe więc również nie będzie z nich tak chlapać” – mówi Isola.

Na podstawie: it.motorsport.com



Idź do oryginalnego materiału