Setki milionów dolarów za dołączenie do F1. Ujawniono kwotę

Materiały prasowe / McLaren / Na zdjęciu: start do wyścigu F1
Materiały prasowe / McLaren / Na zdjęciu: start do wyścigu F1

W roku 2026 w stawce Formuły 1 zobaczymy nowy zespół. Cadillac poszerzy mistrzostwa, ale też przyczyni się do tego, że zyski F1 będzie dzieloną na większą liczbę graczy. Dlatego Amerykanie na start będą musieli sporo zapłacić obecnym ekipom.

W tym artykule dowiesz się o:

Cadillac oficjalnie dołączy do Formuły 1 w 2026 roku jako jedenasty zespół. Aby stało się to możliwe, amerykańska firma musiała uiścić ogromną opłatę startową w wysokości około 450 mln dolarów - dowiedział się racingnews365.com. Kwota ta zostanie podzielona między dziesięć istniejących zespołów.

Opłata, którą Cadillac musiał zapłacić, jest znana jako opłata antydewaluacyjna. Została wprowadzona w ramach porozumienia Concorde z 2021 roku, aby zrekompensować zespołom utratę części nagród pieniężnych, które teraz będą dzielone na jedenaście, a nie dziesięć podmiotów.

Początkowo wpisowe umożliwiające starty w Formule 1 ustalono na poziomie 200 mln dolarów, ale kwota wzrosła, ponieważ dyscyplina zaczęła generować jeszcze wyższe przychody, a zespoły F1 mogą obecnie pochwalić się imponującymi zyskami.

ZOBACZ WIDEO: Maciej Janowski: Nie spodziewałem się takiego piekła

Obecna porozumienie Concorde wygasa z końcem sezonu 2025. Trwają rozmowy nad nową umową, która obejmie pięcioletni okres od 2026 roku. W tym czasie Cadillac wejdzie do F1 jako klient Ferrari i będzie korzystał z silników włoskiego producenta, zanim General Motors opracuje własne jednostki napędowe. Ma to wydarzyć się najwcześniej w 2028 roku.

Proces wejścia Cadillaka do F1 rozpoczął się w styczniu 2023 roku, kiedy FIA uruchomiła proces powiększenia mistrzostw. Zespół Andretti Global, we współpracy z GM i Cadillakiem jako partnerem silnikowym, złożył wniosek. Choć światowa federacja zaakceptowała propozycję, F1 początkowo ją odrzuciła, pozostawiając jednak otwartą możliwość dla operacji GM. Królowa motorsportu wymagała od Amerykanów m.in. stworzenia własnego silnika.

W połowie 2024 roku Michael Andretti ustąpił z projektu, a jego miejsce zajął Dan Towriss. Ostateczne zielone światło dla Cadillaka pojawiło się 7 marca 2025 roku. Zespół już wcześniej ogłosił, że jego szefem zostanie Graeme Lowdon. To postać doskonale znana w padoku. Lowson wcześniej zarządzał m.in. zespołem Manor.

Cadillac nie tylko zainwestował w miejsce w F1, ale także w doświadczony zespół inżynierów. Nick Chester, były szef techniczny Renault, został mianowany dyrektorem technicznym, a Pat Symonds, znany z pracy w Benettonie, Renault i Williamsie, dołączył jako konsultant techniczny.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.